אישה במצב קשה לאחר שהכיש אותה נחש

בת ה-29 הוכשה בבית במועצה האזורית חוף הכרמל • מצבה לא יציב • מדריך: זה מה שצריך לעשות במקרה שהכיש אתכם נחש

נחש צפע (ארכיון). צילום: לימור קטן פרידמן - רשות הטבע והגנים

אישה במצב קשה ולא יציב לאחר שנחש הכיש אותה הערב (חמישי) בבית ביישוב במועצה אזורית חוף הכרמל. 

חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לאישה, 29, טיפול רפואי ופינו אותה לבית החולים רמב"ם. 

מדריך: מניעה וטיפול

אירוע מסוג זה אופייני לחודשי הקיץ החמים יותר. ד"ר בעז שחם, זאולוג וביולוג המתמחה בזוחלים ובכניסה של בעלי חיים, הסביר ל"ישראל היום" מה לעשות לצורך מניעה וכן במקרה של הכשה

"חשוב מאד לדעת איך להקטין את הסיכוי להיפגע מנחש. כאן צריך לפעול לפי שלבים: מניעה, מפגש עם נחש ומה עושים במקרה של הכשה", הסביר. 

מניעה

"נחשים פעילים בעיקר בלילה. הכלל הראשון הוא שכל אזור בו אתם מסתובבים יהיה מואר ושתראו מה אתם עושים או אתם דורכים או שמים את הידיים. לכן, שימו תאורה חזקה במקומות הפעילות שלכם ואל תלכו או תשימו את היד במקומות חשוכים" מזהיר שחם. " עדיף שתעבדו ביום, הנחש פעיל יותר בלילה ולא ביום, ובלילה - תשימו תאורה.

"כמו כן במקומות עם שיחים או עשב יש לנכש הכל, גם בבתים הפרטיים וגם באזורים הציבוריים" הוא המשיך. "מעבר לכך, אם אתם צריכים לפנות מחסן, גזם, חפצים שבערמה יחד, צריך לחשוש מהסתתרות של נחש. הנחשים אוהבים את המקומות האלו ובעיקר נחש הצפע שמצוי מבאר שבע צפונה.

"בנוסף, תקפידו על הביגוד. שימו נעלים גבוהות וביגוד מלא כשאתם עובדים במקום מועד לנחשים, זה חם, זה לא נעים אבל זה מציל חיים כי הסיכויים להכשה ישירה יורדים. בכלל, כשאתם מכניסים יד למקום תסתכלו קודם, סריקה של השטח הרבה פעמים מונעת מאיתנו מגע עם נחש שמצוי באזור".

המפגש

"במידה ואתם רואים נחש, נתקו מגע" מורה הד"ר. "אין לגעת או להתקרב אל בעל החיים, קראו לאדם שמוסמך לכך שיפנה אותו ואל תנסו להגדיל ראש מול בעל חיים מסוכן כזה".

הכשה

"ראשית, מתקשרים למד"א ומזעיקים עזרה. זה הדבר הכי ראשוני וחשוב. אחר כך, צריך להרגיע את המוכש, קצב לב מהיר רק מפיץ יותר את הארס בגוף. יש לקבע את האבר המוכש ולשאת את המוכש על אלונקה כדי שהוא לא ירוץ או יעשה פעילות גופנית.

"מעבר לכך, לא עושים חוסמים משום סוג, חסימה של הארס רק גורמת נזק גדול יותר לאבר המוכש. כמו כן לא מוצצים את הארס, לא עושים חתך או כל מה שמראים בסרטים וגם לא שמים אלכוהול לחיטוי המקום כי הוא מרחיב את כלי הדם והארס נע כך יותר מהר. אל תיתנו לנפגע משככי כאבים. המוכש צריך להגיע לבית החולים כשההשפעה של האס לא ממוסכת אלא גלויה, זה חשוב מאד לרופאים כדי לדעת בדיוק מה הארס עושה למוכש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר